3B verslag: bijzonderheden in India ( toevoeging) - Reisverslag uit Jodhpur, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 3B verslag: bijzonderheden in India ( toevoeging) - Reisverslag uit Jodhpur, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

3B verslag: bijzonderheden in India ( toevoeging)

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

03 Februari 2015 | India, Jodhpur

Hallo allemaal,

Volgens mij ontbreken nog de Culturele bijzonderheden in het verslag wat ik net verstuurd heb.
Hier dan alsnog:

Bijzonderheden in India.

In India is het 4,5 uur later dan in Nederland (schilt 1 uur met Myanmar)

Indiërs groeten traditioneel met " Namaste", waarbij ze hun gestrekte handen, met de handpalmen tegen elkaar, naar het voorhoofd brengen. Hoe hoger je de handen brengt, hoe meer respect je toont.(idem in Nepal)

In eenvoudige restaurants eet men met de vingers van de rechter hand. Niet met de linker hand want die is onrein.

80% van de Indiërs zijn Hindoe en 12% moslim. De goden verering is heel belangrijk in het Hindoeïsme : de drie eenheid wordt gevormd door Brahma de oppergeest, Vishnu de beschermer en Shiva de verwoester. Veel tempels worden naar hun vernoemd. Lakshmi is de Hindoeïstisch godin van licht, rijkdom en geluk en tevens van schoonheid, liefde, moed en vruchtbaarheid. Het is de partner van Vishnu

Typerend voor het Hindoeïsme is het kasten systeem. De laagste status hebben de kastelozen, die dalits worden genoemd. Zij oefenen de onreine beroepen uit zoals rioolreiniging en lijkverbranding. Sinds 10 jaar is in India het kastensysteem opgeheven.

Zowel het Hindoeïsme als het Boeddhisme geloven in reïncarnatie. Het gebeurt bij beiden op een andere manier.Bij beiden zijn dieren heilig. Vooral de koe is heilig. Als er een op de straat ligt, moeten bestuurders net zolang wachten totdat zij weggaan of er omheen rijden.

Een bindi of tika is een stip op het voorhoofd van een getrouwde Hindoe vrouw.( mannen krijgen er ook een als ze een bezoek brengen aan een tempel)

Elke eerste en laatste klant van een verkoper en taxi / trishaw bestuurder brengt geluk. Volgens mij gebruiken ze het ook als verkoop truc want ik ben al vaak hun 1ste klant.

Er rijden heel veel Japanse auto's in India die ook hier worden gemaakt. Overal zie je Honda's, Suzuki's, Hyundai's en Toyota's rijden.

90% van de huwelijken is gearrangeerd d.w.z. de ouders zoeken de partner van hun kinderen uit. Doch er is geen gedwongen keuze. Volgens mijn chauffeur houden deze huwelijken het beste stand aangezien de ouders alles over de achtergrond van de partner weten. De ouders van het meisje zorgen voor de bruidsschat,

Voor vrouwen is het huwelijk onontbeerlijk, omdat er neer wordt gekeken op ongehuwde vrouwen en het is een manier om te overleven want India kent geen uitkering en de meeste vrouwen hebben geen opleiding gevolgd. Al zie je dit wel langzaam veranderen.

Sex voor het huwelijk is in India cultureel taboe.

De meeste gezinnen hebben nu 1 of 2 kinderen. Jongens zijn het meest gewenst i.v.m. de bruidschap van de kant van het meisje.

Het Sikhisme (Sikhs) is een onafhankelijk geloof en geen samenvoeging van het hindoeïsme en Islam. De stichter en de 1ste goeroe was Goeroe Nanak (1469-1539) De 5 k's = de 5 symbolen van Kalsa zijn:
Kesh = haar: ze mogen het hoofdhaar, baard en snor niet laten knippen want het is heilig. Ze binden hun haar op met een tulband.
Kangha ( kam)
Kacch (kacchera) ze moeten een korte broek met lange pijpen onder hun kleding dragen.
Kirpan = dolk, die ze altijd bij zich hebben.
Kara = een metalen armband die om de rechter arm wordt gedragen.

Het belangrijkste heiligdom voor de Sikhs is de Gouden Tempel ( Harmandir Sahib of Hari Mandir) en staat in de Indiase deelstaat Punjab.

Sinds 1990 zijn de betrekkingen tussen India en Afghanistan niet zo best door de Afghaanse burgeroorlog en de Taliban regering. India heeft geholpen bij de omverwerping van de Taliban.

De Neem boom olie (azadirachta) wordt gebruikt voor medicinale toepassingen.
Eucalyptus en lavendel olie wordt gebruikt tegen muggen en malaria.

De tijger is het nationale dier van India en de pauw de nationale vogel.

Militaire dienst is niet verplicht in India.

Er staan heel veel waterbekkens leeg in India want ze worden niet meer gebruikt sinds er elektriciteit is.

In India is de trein goedkoper en comfortabeler dan de bus. Er zijn slaap wagons en ook een restauratie. Maar je moet een plaatsje wel lange tijd van te voren reserveren.

In India wordt ' s middags geen siësta gehouden. De winkels zijn de hele dag en avond open.

De schooltijden worden wel aangepast: in de zomer van 7.00- 14.00 uur en ' s winters van 10.00 tot 14.00 uur.

India heeft 29 staten, 15 verschillende talen en 3000 dialecten. In Noord India wordt in verschillende staten Hindi gesproken. Op het papieren geld staat in 15 talen de waarde van het geld.

De meeste Indiërs roken Bidi tabak, dit zijn lokaal gemaakte sigaretten .

Ik wens jullie weer het aller beste en hoop dat ik weer veel reacties van jullie krijg.

Groetjes van Francine.

• 03 Februari 2015 - 20:10

Colita:

Francine, wat n leerzaam verslag!! Ik blijf je volgen. Veel plezier op deze bijzondere reis! Gr colita

• 03 Februari 2015 - 21:45

Paul En Nardy:

Wat een leuke Wetenswaardigheden.

• 03 Februari 2015 - 23:08

Nies Zwaagstra:

Wat een culturele bijscholing krijgen we van jou, Francine! Geweldig om zoveel weetjes te lezen. Ook je reisverslag is wederom zeer boeiend . Wat een ervaring!
    Beleef en geniet met volle teugen van je verdere reis, we volgen je op de voet!
    Groet, Margareth en Nies

• 04 Februari 2015 - 09:34

Riet:

Wat een leuke weetjes over India enwat een geweldige reis maak jij.geniet ervan.
    Groetjes Riet

• 04 Februari 2015 - 09:55

Harry En Wilma:

Hallo Francine,
    Het verslag 3 was heel leuk om te lezen,maar de toevoeging was ook niet mis.weer wat opgestoken.
    Geniet verder !!.
    Groet Wilma en Harry.

• 04 Februari 2015 - 10:26

Nardy:

Hallo Francine,

Wat leef jij in een andere wereld. Maar toch ook weer niet.
    Zoals je de overnachtingen beschrijf klinkt dat toch weer westers.
    Veel wat je vertelt heb ik weleens op de tv gezien.
    O A die tempel met ratten. Lijkt me geen pretje omdaar doorheen te lopen.
    Geniet nog de komende weken.

Hier is het koud en glad. Niet te fietsen.
    Ik heb al heel wat mensen onderuit zien gaan.

Groetjes Nardy

• 04 Februari 2015 - 18:34

Adri Luijpers:

Hallo Francine,

We hebben weer heel wat opgestoken.
    Heb gister avond op de t.v weer naar het pogramma over Myanmar zitten kijken was interessant,
    vorige week was het eerste deel.

Groetjes, Adri

• 04 Februari 2015 - 19:13

Jacqueline:

Hallo Francine,

Leuk om je verslag te lezen; heel interessant en zo komen we weer wat aan de weet.
    Het gaat je goed naar de zin zo te lezen en je hebt nog en fijne tijd te gaan
    Hier in Nederland is het tien keer niks,het is koud er ligt sneeuw en het is glad.
    Ik kan niet eens fatsoenlijk op de fiets ergens naar toe en dat is balen.
    We wensen je nog veel plezier toe voor de komende tijd,

groetjes van ons.

• 05 Februari 2015 - 15:49

Harrie:

Beste Francine,

Wat heerlijk om jou zo te zien genieten van een compleet andere wereld. De hersencellen van jou krijgen nu een heel andere input. Die reist wordt wijs en kan veel verhalen, zegt men, en dat geloof ik als ik jouw beschrijvingen lees.
    Ik blijf je volgen.

Veel groeten,

harrie

• 10 Februari 2015 - 11:37

Nancy Sweet:

Hee Francine,
    Leuk om te zien wat je allemaal meemaakt en meekrijgt. Geniet ervan.
    Groetjes Nancy

• 11 Februari 2015 - 22:48

Margaret En Leo:

Ook wij brengen donderdag in dierbare herinnering door. Wij wensen je een goede dag en geniet van wat je ziet en beleeft.

• 25 November 2015 - 09:11

Herman Brood: