9 de verslag, China, van 13 t/m 29 april 2015 - Reisverslag uit Peking, China van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 9 de verslag, China, van 13 t/m 29 april 2015 - Reisverslag uit Peking, China van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

9 de verslag, China, van 13 t/m 29 april 2015

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

29 April 2015 | China, Peking

Hallo allemaal,

Hier is dan mijn laatste verslag van mijn bijna 4 maanden durende vakantie.
Ik heb veel gezien en genoten. De reis was erg afwisselend met veel variatie in natuur en cultuur, in hoogten, armoede en rijkdom, lopend - fietsend, met trein-vliegtuig-bus, op de motor en boot, met hoge en lage temperaturen en met primitieve en luxe onderkomens. Ik heb het allemaal met veel plezier mogen beleven.
Maar aan alles komt een eind, ook aan deze vakantie. Nu ga ik in IJsselstein weer proberen de draad op te pakken. Het zal wel even wennen zijn, vooral nu ik als gepensioneerde verder ga. Maar ik neem de zon mee naar huis en dan moet het lukken !!!

En dan zijn hier mijn belevenissen in China van 13 t/m 29 april.

Maandag 13 april, Chengdu ( China)
Vanochtend om 8.15 uur ben ik met de trein in Chengdu aangekomen. Daar werd ik opgewacht door iemand van de reisorganisatie, die me met een taxi naar het Jinli hotel brengt.
Ze promoot heel sterk een bepaalde opera en een soort Chinese fondue, maar het prijskaartje wat daar aanhangt vind ik te hoog, want ik moet dan ook de taxi betalen en haar begeleiding als gids, Dus daar zie ik maar van af.
Net zoals in Lhasa, probeer ik ook nu in Chengdu mijn reisverslag te plaatsen op mijn weblog, doch ook nu krijg ik het niet voor elkaar. Ik krijg telkens de melding dat de URL te lang is voor de server, maar ik denk dat China het blokkeert ( evenals facebook en alles van google zelfs mijn g-mail)
Ik heb nog niemand gevonden die mij kan helpen, 99% van de mensen spreekt en verstaat totaal geen Engels. Erg vervelend!!!
Chengdu, is de hoofdstad van Sichuan. Het is een moderne metropool met vele torenflats, brede wegen met vele luxe
auto' s en geruisloze elektrische scooters, fly overs en prachtige winkels. Het is een enorm groot verschil met de arme landen die ik hiervoor heb bezocht. Het Jinli hotel ligt midden in een bijzondere winkel wijk waar vele Chinese vakantie gangers paraderen. Wandelend bezoek ik eerst de TIANFU SQUARE en daarna de JIAN JIANG river. Het is een modern groot plein met een levensgroot beeld van Mao, veel bloemen en fonteinen en ondergrondse winkels. Maar in de buurt van de rivier zijn meer oude straatjes met noedeltentjes en theehuizen. De temperatuur is aangenaam, ca. 20 graden en bewolkt. Ik kan weer in een T shirt wandelen, erg lekker ! Maar ik moet erg wennen aan de rijkdom en luxe die ik hier tegenkom, het lijkt allemaal zo oppervlakkig waar iedereen mee bezig is.

Dinsdag 14 april, Chengdu.
Na het nuttigen van een ontbijtbox om 7.00 uur vanochtend (want dit sjieke hotel heeft geen restaurant) rijden we naar het
Reuzen Panda Fok en Onderzoekscentrum. Hier leven nog zo' n 80 van die " knuffelberen" samen met de veel kleinere rode
panda' s. Ze voeden zich met 80- 100 kg. bamboe, slapen in bomen en kunnen 25- 30 jaar oud worden. Het is erg leuk om die kleine beertjes te zien spelen. En het is verbazend hoe klein, naakt en kwetsbaar ze geboren worden.
De temperatuur is ook vandaag aangenaam maar erg bewolkt en vochtig ( hebben ze hier vaak last van omdat het in een vallei ligt )
Daarna ben ik een paar uur zoet geweest ( m.b.v. de gids) met het zoeken naar een alternatief voor mijn geblokkeerde google en g- mail adres, doch helaas zonder resultaat !. Hierdoor kan ik niet met jullie , via mijn e- mail, in contact komen en kan ik ook mijn verslag op de weblog nog steeds niet verzenden. Balen !!!!
' s Middags ga ik lopend een aantal prachtige parken bezoeken, zoals het park waar de WUHOU tempel in ligt en het PEOPLE PARK waar op diverse plaatsen door de bevolking gedanst, gezongen en geacteerd wordt, ook vind je er mooie standbeelden, bloemen en theehuizen. Ook het CULTURELE PARK mag er zijn. Hier schrijf ik een stukje in mijn dagboek, en dan kijken veel mensen naar mijn schrift wat voor hun er waarschijnlijk net zo vreemd uitziet als het Chinees voor mij.
In dit park ligt het theater waar ik 's avonds de SICHUAN opera en volkskunst van Sichuan ga bewonderen. In prachtige kostuums wordt geacteerd en gezongen, een poppenspel opgevoerd en met de handen/ vingers dieren uitgebeeld. Leuk om eens mee te maken. Met de taxi ga ik terug naar het hotel. Tijdens de voorstelling regende het heftig.
Inmiddels heb ik ook de vouchers binnen voor de komende Chinese hotels die geboekt zijn en voor de vlucht naar Guilin.

Woensdag 15 april, van Chengdu naar Guilin.
Om 11.00 uur word ik naar de lokale luchthaven van Chengdu gebrachte wat een half uur rijden is. Het vliegtuig vertrekt om 13.40 uur i.p.v. om 13.05 uur. Het is een vlucht van 1 uur en 15 min. In Guilin word ik opgewacht door een taxi die me naar mijn hotel brengt. Het is hier zonnig en benauwd bij een temperatuur van 25 graden. Ook hier verwonderd het me hoe mooi, schoon, groen hier alles is. Met brede wegen, fly overs, bermen met bloemen , dure auto's , elektrische geluidloze scooters etc.,wat een contrast met de arme landen die ik bezocht heb!!!
Ook het hotel Bravo, waar ik logeer omdat het oorspronkelijk geboekte hotel gerenoveerd wordt, mag er zijn: met zwembad, fitness ruimte, winkeltjes, mijn kamer met een bed van 1.80 m. breed, een groot breedbeeld t.v. (met Amerikaanse, Franse, Spaanse en Duitse zenders) een zitbank , balkon en ligbad en gratis wifi. Wat een verschil met de kamer op o.a. de Everest trekking ! Ik kijk uit op een mooi meer, waarom heen een park is aangelegd met wandelpaden en zitjes. Jammer dat ik de Chinese taal niet beheers en de Chinezen niet de Engelse taal. Ze zijn ook erg in zichzelf gekeerd, zijn de hele dag met hun mobiel bezig en zoeken totaal geen contact met vreemden. (dit was heel anders in de andere landen die ik bezocht heb). Maar de levensstandaard is hier veel hoger !
' s Avonds kon ik gebruik maken van de computer van het hotel, om een e- mail te sturen , via mijn webmail, naar familie en vrienden, met de noodkreet " help mij zoeken naar een oplossing voor de blokkade van mijn g-mail en het niet kunnen versturen van mijn belevenissen via mijn weblog". Jullie kregen dit mailtje eerder dan ik zelf binnen : ik moest wachten tot de volgende ochtend terwijl ik dezelfde avond nog twee Skype contacten heb gehad n.a.v. mijn e-mail.

Donderdag 16 april. Guilin,
In de ochtend ben ik aan de slag gegaan met de binnen gekomen suggesties, maar het is nog niet duidelijk of dit de oplossing zal bieden voor de Chinese blokkade. Het ontbijtbuffet was geweldig, je kunt het omschrijven als een combinatie van ontbijt, lunch, brunch en diner samen. Super!!
Daarna ben ik met de bus naar de " rieten fluit grot" (Ludi Yan) gegaan. De bus kost hier maar 1 yuan = ca. 15 cent, ongeacht de afstand. Er wordt veel gebruik van gemaakt. Het is een kalkstenen grot uit de Tang dynastie (618-907) met oude inscripties en stalagmieten en stalagtieten e.a. formaties, in kleuren verlicht, die lijken op dieren, mensen en bomen. Het is erg mooi en ook erg prijzig (ca. 20 dollar) en dan wordt de uitleg n.b. nog alleen in het Chinees gegeven. Andere bezienswaardigheden zoals het " Zeven sterren park" (ook met grotten) en de" elephant trunk hill" heb ik daarna maar niet meer bezocht ( wel de omgeving gezien).
Het is momenteel erg warm en drukkend benauwd (klefferig weer). Verder is het hier, midden in het .Karsgebergte, met zijn grillige pieken, en vele meren en rivieren, erg mooi !!
Ook vandaag waren de contacten met Chinezen schaars: alleen met de receptionist die me de weg heeft uitgelegd en een jongen die me aansprak op straat, die vertelde (in het Engels en een paar woorden Nederlands) dat zijn zus in Amsterdam woont en dat hij plannen had om in oktober Nederland te bezoeken.

Vrijdag 17 april, van Guilin naar Yangshuo:
Na weer een uitgebreid ontbijtbuffet, word ik samen met mijn bagage naar de boot gebracht waarmee ik van Guilin naar Yangshuo vaar over de rivier de Li. Dit is een tocht van 5 uur tussen de prachtige grillige rotsformaties van het Karsgebergte die ontstaan zijn door erosie. De temperatuur is ook ideaal om op het water te zijn, ca. 28 graden, maar het is wel een beetje nevelig, zodat de bergen niet altijd even scherp te zien zijn. Ik heb de hele tocht lekker buiten op het dek gezeten (met die Chinezen valt toch niet te praten). Hier logeer ik in hotel Giggling Tree ( 3 nachten) van een Nederlands echtpaar. Het bestaat uit boeren huizen aan een binnenplaats en ligt ver van het centrum. Het ziet er erg gemoedelijk uit !
Hier hoor ik weer voor het eerst Nederlands spreken door landgenoten. Vanmiddag heb ik al een wandeling gemaakt langs de Yulong rivier, waar gevaren wordt met bamboe vlotten. Overal zie je die grillige rots formaties ! Hier wordt weer voor het eerst gegroet , zelfs door Chinese toeristen. Het lijkt zo gewoon, maar ik ervaar het nu als bijzonder prettig dat je weer "gezien wordt' , ook al versta je ze niet.
' s Avonds kan ik nog lekker buiten zitten op de binnenplaats omdat de temperatuur aangenaam blijft.

Zaterdag 18 april, Yangshuo:
Vandaag heb ik in het hotel een fiets gehuurd. Aan de hand van een route beschrijving ben ik eerst gefietst naar " Moon Hill". Dat is een Karstberg met een groot, half cirkelvormig gat erin. Het is een route van ca. 3 uur over stille weggetjes en onverharde paadjes, tussen de pieken van het Karstgebergte door: erg mooi ! Maar om Moon Hill te kunnen zien moet je nog 800 traptreden omhoog: een hele klim. Het is vandaag bewolkt en drukkend benauwd. Daarna terug gefietst naar het hotel en de tweede fietsroute naar de "Dragon Bridge" gestart. In deze routebeschrijving zaten een aantal onduidelijkheden waardoor ik verkeerd ben gereden. En de schaarse Chinees die je tegenkomt kan je ook niet helpen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen en was ik om 18.30 uur, voor donker, weer in het hotel. Ook dit was een leuke route langs sinaasappel boomgaarden (kleine eetbare sinaasappeltjes), groenten tuintjes en de Yulong rivier met de drijvende bamboe vlotten. Maar ook tussen de rijstvelden , vis boerderijen (plassen water met vis) en de rotsformaties. Al met al weer een geslaagde actieve dag waarop ik weer veel van de omgeving heb gezien.

Zondag 19 april, Yangshuo.
Na gisteren een fietsdag te hebben gehad, besluit ik vandaag maar weer eens te gaan wandelen. Eerst een " Nature hike" van 2 uur volgens een routebeschrijving van het hotel, met weer een mooi uitzicht op de begroeide rotspunten die hier overal staan. En daarna ben ik via de openbare weg naar het centrum van Yangshio gelopen. Drie keer krijg ik een motor lift aangeboden, heel aardig van die Chinezen, maar ik blijf toch liever maar lopen. Vandaag schijnt de zon en is het broeiend warm ( 30 graden). In het centrum is een wandelpromenade met heel veel winkels, maar voor de rest geen culturele hoogstandjes.
Dank zij de " hike" van vanochtend kon ik de terugweg door een landelijke omgeving lopen, wat aanzienlijk leuker is dan via de grote weg met auto' s, e-scooters en fietsers (met paraplu/parasol tegen de zon).
s Avonds maak ik nader kennis met Kars en Loes die dit hotel runnen en met andere Nederlanders die hier wonen, heel bijzonder. Ik kan lang buiten zitten, maar tegen 23.00 uur begint de wind op te steken en gaat het heel hard regenen en onweren. Het klettert flink op het dak waardoor ik moeite heb met inslapen. Gelukkig is vandaag eindelijk mijn Tibet verslag op mijn website geplaatst, ik had het opgestuurd naar de helpdesk van " waar ben jij nu" en die hebben het voor mij op mijn website gezet.

Maandag 20 april: van Yangshuo naar Ping' an.
Het is weer droog en afgekoeld, wel bewolkt bij 23 graden.
Met auto en chauffeur rijden we in ca. 5 uur naar Ping'an.
Onderweg maken de spitse bergen plaats voor meer glooiende bergen. Boeren zijn bezig met het klaar maken van de rijstvelden. Het laatste stuk gaat circelend omhoog. Het is druk op de weg omdat de Chinezen vandaag nog een vrije dag hebben. Vanaf de parkeerplaats sjouwt een "porter" mijn zware reistas van 20 kg gedurende 30 min. de trappen op naar mijn hotel Li Qing dat hoog op de rijst /longji terrassen ligt. In Ping'an wonen mensen van de Zhuang stam= een minderheidsgroep in China, die in traditionele houten huizen op de fraaie rijstterrassen wonen.
Vanaf mijn balkon heb ik hier een prachtig uitzicht op.

Dinsdag 21 april: Ping' an.
Vandaag ga ik met een locale vrouwelijke gids een wandeling maken door de rijstterrassen gedurende 4,5 uur. De route gaat over smalle paadjes en trappen die verschillende terras
niveau' s met elkaar verbindt. De rijstterrassen hebben verschillende vormen en worden ook wel longji's genoemd, wat betekent "drakenrug". Mooi gezicht van boven af !! In mei gaan de " baby" rijst plantjes de grond in en in oktober vindt de oogst plaats ( is ook het hoog seizoen voor de toeristen). Daarna volgt 1 week drogen en vervolgens worden de rijstkorrels eruit geklopt. Helaas heb ik dit proces niet kunnen zien omdat het nog te vroeg in het seizoen is. Verder worden hier ook aardappels en groenten verbouwd: voldoende voor de bewoners om van te leven. Ping' an bestaat 700 jaar en heeft 800 houten huizen. Meestal wonen 3 generaties in hetzelfde huis en iedereen kent iedereen. In Huangluo hebben de vrouwen lang zwart haar wat ze opgeknoopt op hun hoofd dragen. Slechts 1 keer in hun leven, namelijk bij hun huwelijk, wordt het haar geknipt.
In het oudste huis van een naburig dorp mag ik een kijkje binnen nemen en krijg ik locale thee en een rijstdrankje aangeboden van een 84 jarige krom gebogen vrouw. Alles is van hout gemaakt zelfs de bidplaats. De locals hebben hun eigen dialect, maar daarnaast spreken ze mandarijns, wat ze op school hebben geleerd. Het is een uitgelezen dag om deze wandeling te doen want het is warm en zonnig bij een temperatuur van zo'n 28 graden.

Woensdag 22 april, van Ping'an, via Guilin naar Xi'an:
Vandaag ga ik weer verkassen. Het is bewolkt en het regent een beetje, dus ideaal weer om te reizen. De chauffeur wacht me om 12.00 uur op en brengt me in 2 uur tijd naar de luchthaven van Guilin. Daar zou mijn vlucht naar Xi' an om 16.35 uur vertrekken, maar helaas had hij vertraging waardoor we pas om 18.30 uur de lucht in gingen. 4,5 uur wachten op de luchthaven duurt lang. Ze deden daar nog een beetje moeilijk omdat op mijn boardingkaart Bleeker stond terwijl er in mijn paspoort Schutte staat. Maar na enige uitleg mocht ik gelukkig door ! Al met al was ik pas om 21.45 uur in het JIA HE Business hotel. Helaas sprak de dienstdoende receptionist geen woord Engels: triest maar tegelijkertijd erg lastig voor mij.

Donderdag 23 april, Xi'an.
Het is mooi weer, half bewolkt en een temperatuur van ca. 25 graden.
Vandaag bezoek ik samen met een gids het beroemde Terra Cotta leger van de 1ste keizer van China, Qin Shi Huangdi, die in 221 voor Christus het land tot 1 rijk had verenigd. In 3 hallen staan vele duizenden krijgers, ruiters met strijdwagens en paarden ( en een groot deel moet nog ontdekt worden). Het is prachtig om te zien!
Daarna heb ik ' s middags nog de stadsmuur, de trommel toren en de klokken/ bel toren kunnen bewonderen ( ' s avonds zijn ze prachtig verlicht). En ik heb op mijn gemak door de oude Moslim volksbuurt gelopen met z'n vele eetgelegenheden (veelal kraampjes met sjasliks en sesamsnoepjes).
Xi'am is een grote ( Westerse) stad met 8 miljoen mensen, brede wegen, hele hoge torenflats,veel mooie en moderne winkels en een ondergrondse metro. Jammer genoeg is het overal erg druk met mensen en auto's (dagelijks staat er een lange file). Het vormde vroeger het eindpunt van de Zijderoute.

Vrijdag 24 april, van Xi' an naar Pingyao:
Wegens de verwachtte drukte op de weg naar het station kon ik niet eerst ontbijten in het hotel, maar kreeg ik om 7.15 uur een ontbijtpakket mee. Achteraf had dat niet gehoeven want ik arriveerde op het station al om 8.10 uur terwijl de trein pas om 9.30 uur vertrok. Het was een mooie, snelle en geruisloze trein.
We passeren prachtig bewerkte akker gronden en rijstterrassen. Om 12.30 uur komen we in Pingyao aan. De chauffeur brengt me naar het Yide hotel. Ik heb een kamer in Chinese stijl, gelegen aan een binnenplaats. Pingyan is een kleine stad en staat op de wereld erfgoed lijst van de UNESCO. Het heeft veel historische huizen en gebouwen uit de Ming- en Qind dynastie (1368-1644) Ik heb al over de 6,4 km. lange en 12 m. hoge stadsmuur gelopen uit 1370 en een aantal tempels, musea , koopmanshuizen en een historische bank bezocht.
' s Avonds, als de lantaarns aangaan, is het echt een sprookjes dorp met zijn prachtig versierde huizen.

Zaterdag 25 april, van Pingyao naar Beijing.
Tot 15.00 uur heb ik nog tijd om rond te wandelen in Pingyao. De historische huisjes zijn prachtig, alleen jammer dat de horden Chinese toeristen en de vele toeristische stentjes de aandacht hiervan afleiden. Een deel van het centrum is autovrij, en in het andere deel rijden kleine busjes gratis om de ( luie) toeristen van het ene naar het andere punt te brengen.
Om 16.15 uur vertrekt mijn trein naar Beijing. Alles verloopt erg gedisciplineerd en op tijd: 15 min. voor de vertrektijd worden we pas toegelaten op het perron, vervolgens moet ik gaan staan bij nummer 11, want daar stopt precies treinstel 11 en in 5 min. tijd is iedereen binnen. Met een max. snelheid van 240 km/ uur rijden we in ca. 4,5 uur naar Beijing. Hij stopt enkele keren op tussenliggende stations. We passeren velen hoge flatgebouwen, vlaktes, maar ook heuvellandschap. Aangekomen in Beijing loop ik de horde mensen achterna die richting de uitgang lopen, maar ik kom niemand tegen die me op komt halen. Uiteindelijk bij een informatie balie op het station bij uitgang Noord hulp gevraagd, maar mevrouw sprak en verstond geen Engels. Gelukkig kwam een Chinees meisje , die wel Engels sprak, me te hulp en die heeft voor mij het telefoon nummer gebeld wat ik op had gekregen voor het geval er iets mis zou gaan. En uiteindelijk is alles goed gekomen. Achteraf was het beter geweest als ik naar uitgang Zuid had gelopen want daar stond de gids, maar dat was mij niet gezegd.
En om 21.45 uur arriveer ik in het Yang Yuan Courtyard hotel.

Zondag 26 april, Beijing.
Vandaag zie ik de Chinese meisjes Wen en Tina weer. Hun heb ik ontmoet in Kathmandu waar ze in maart 14 dagen vrijwilligerswerk hebben gedaan in een weeshuis. Zij logeerden toen bij hetzelfde gastgezin als ik. Leuk om hun weer te zien in hun eigen woonplaats Beijing.
Eerst hebben ze me rondgeleid in het Prince Kung' s Mansion (= het paleis van Prins Kung van de Qing Dynastie) dat het best bewaarde keizerlijke residentie van China is. Vervolgens hebben ze me getrakteerd op een heerlijke lunch met o.a. Peking Eend. En tenslotte hebben we nog heerlijk gewandeld in de Hutong wijk ( met leuke steegjes en winkeltjes) en langs het meer. En aan het eind van de middag heeft Tina me met de supersnelle ondergrondse metro terug gebracht naar mijn hotel. Het was weer een geslaagde en warme dag.
Jammer dat deze fijne dag overschaduwd werd door het trieste bericht dat Nepal, Tibet en India gisteren getroffen waren door een aardbeving met duizenden doden en gewonden. Zelfs mensen die , net zoals ik, de Everest trekking deden zijn door lawines om het leven gekomen. Niet voor te stellen !! Ik heb toch maar weer geluk gehad.

Maandag 27 april, Beijing.
Samen met een gids ga ik de Chinese muur bij Multianyu bezoeken. Hij dateert al van voor het begin van onze jaartelling. Onder de Ming- dynastie werden de ingestorte muren weer opgericht om de Mongolen tegen te houden. De muur is ruim 2400 km. lang. Zelf loop ik 2 uur over de muur ( deels met trappen omhoog en naar beneden). Jammer genoeg is het buiten heiig waardoor het uitzicht beperkt was.
Daarna brengen we nog een bezoek aan het Art/kunst district 798. Het is een voormalig industrie terrein aan de rand van de stad dat is uitgegroeid tot een district voor moderne kunst. Op het terrein bevinden zich vele galerijen met hedendaagse kunst, restaurants en winkels. Oude fabriekshallen dienen nu als galerijen. Aan het eind van de middag begint het te onweren en te regenen.

Dinsdag 28 april, Beijing.
Vanochtend ben ik met de ondergrondse metro naar het ZOMERPALEIS gegaan: het ligt buiten de stad en is gebouwd door de voormalige keizers om de hitte van Beijing te ontvluchten. Het ligt in een groot park aan het Kunningsmeer. In 1860 werd het grotendeels verwoest door Engels en Franse troepen. In het park liggen pagodes, tempels, tuin paviljoens en vijvers met lotusbloemen. Het is prachtig aangelegd. Helaas had ik te weinig tijd om alles op mijn gemak te bekijken, want ik moest om 13.00 uur terug zijn in mijn hotel want daar had ik afgesproken met Wensheng met wie ik vorig jaar de bootreis naar / op Antarctica heb gemaakt. Hij woon in Beijing met zijn vrouw. Samen bezoeken we DE VERBODEN STAD en het PLEIN VAN DE HEMELSE VREDE = het Tiananmen plein.
De verboden stad was de verblijfplaats van de keizer en zijn familie. Tussen de 15de en 20ste eeuw verbleven hier de Chinese Ming- en Qing keizers. Binnen de muren van de Verboden Stad staan 800 gebouwen op een oppervlak van driekwart vierkante kilometer. Het is 6 eeuwen oud, de bouw begon onder de Ming dynastie tussen ,1407-1420. Veel is verbrand en weer opgebouwd. Nu stammen de meeste gebouwen uit de 17de of 18 de eeuw.
En het plein van de hemelse vrede is het grootste plein van de wereld = 40 hectare. Het is vrij kaal. Het is van grote historische betekenis omdat hier grote parades hebben plaats gevonden en de studentenopstand van 1989.
Op 1 oktober 1949 hees Mao de rode vlag met de 5 gouden sterren om de Communistische Republieken China uit te roepen. Op dit moment staan er prachtige bloemen ter ere van 1 mei, de dag van de arbeid.
's Avonds trakteert hij en zijn vrouw me op een etentje met allerlei speciale Chinese gerechten. En daarna rijden we naar het " Bird Nest stadium" = het Olympisch stadium van 2008 toen Beijing de Olympische zomerspelen verzorgden. Het is erg mooi verlicht en ligt aan een grote wandelpromenade.
Dus ook de laatste vakantie dag was zeer geslaagd.

Woensdag 29 april: van Beijing naar IJsselstein.
Vandaag word ik om 7. 15 uur met de auto naar de luchthaven gebracht. Ik vlieg met de KLM rechtstreeks van Beijing (10.55 uur) naar Amsterdam met KL 898 waar ik vanmiddag om 15.10 uur ( locale tijd) hoop te landen.


Dit was het dan weer.
De foto' s van Tibet en China zal ik thuis op mijn weblog zetten, want hier lukt het niet. Ook probeer ik dan enkele filmpjes te plaatsen die ik gemaakt heb.
Ik hoop dat jullie mee hebben genoten van mijn reis.
En willen jullie nog meer foto's en films zien dan zijn jullie van harte uitgenodigd bij mij thuis.

Groetjes van Francine

  • 29 April 2015 - 21:52

    Martine:

    Hoi Francine,

    Welkom terug in Nederland. Het zal inderdaad vast wel even wennen voor je zijn, maar zo te horen kan je terugkijken op een hele mooi "avontuur".

    Groetjes, Martine

  • 29 April 2015 - 22:00

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Gelukkig heb je alles goed doorstaan en ben je weer veilig thuis.
    Als alles meezit, zien we elkaar zondag.

    Groetjes,
    George en Ans

  • 29 April 2015 - 22:05

    Arjan:

    Welkom thuis Francine! Wat een reis!

    Liefs,
    Arjan

  • 29 April 2015 - 22:17

    Jo:

    Bedankt voor je mooie verslagen. Ik heb alles goed gelezen. China daar zou ik niet naar toe willen. Wat je beschrijft over China maakt mij niet warm voor dat land. Het valt me op hoe belangrijk je het contact met thuis vindt. Zoveel moeite om je verslagen te delen via internet. Het lijkt bijna een obsessie. Heel bijzonder vind ik dat. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk was om je verslagen te lezen. Interessant en leuk. Wat een rijkdom om zo'n reis te kunnen maken. En wat een tegenstelling, het kunnen maken van zo'n reis, met de armoede die je regelmatig hebt beschreven. Zie je nu de verwoestingen in Nepal dan besef ik des te meer hoe goed we het hebben en hoe groot de tegenstellingen in de wereld zijn. Ik ben benieuwd waar je volgende reis naartoe gaat. Nepal zal het wel. Niet zijn, of wel?

  • 29 April 2015 - 22:18

    Mirjam:

    Welkom thuis!


  • 29 April 2015 - 22:27

    Lidy:

    Welkom thuis!
    Wat heb ik genoten van je gedetailleerde reisverslag.

  • 30 April 2015 - 08:20

    Wilma En Harry:

    Welkom thuis!.
    Erg leuk om je reis verslag te lezen en het roept bij ons weer herinneringen op 7 jaar geleden zijn wij ook in China geweest en willen nog wel een keer terug.
    Nu lekker na genieten!!.

  • 30 April 2015 - 11:17

    Nies:

    Welkom huis Francine!
    Fijn om je verslag te lezen en te vernemen dat je een goede laatste trip hebt gehad. Wat een ervaring om zo'n reis te beleven.
    Nu inderdaad gaan wennen aan het gepensioneerde leven, zal wel afkicken zijn na een intensieve reis van 4 maanden. Succes hiermee en tot ziens!

  • 30 April 2015 - 22:12

    Janny En Jasper:

    Welkom thuis Francine!.
    Fijn dat je na zo'n mooie reis weer veilig thuis mag komen. De draad oppakken zal jou ook wel lukken.

  • 01 Mei 2015 - 10:58

    Gerda:

    Hoi Francine,

    Welkom thuis en bedankt voor de mooie reisverslagen. Ik heb ze met plezier gelezen.

    Al enig idee hoe het met je vrienden van het gasthuis in Katmandu is ?

  • 01 Mei 2015 - 21:14

    Riet:

    Hallo Francine,
    Welkom thuis ik IJsselstein, het zal na al die avonturen wel even wennen zijn. Je hebt in de afgelopen maanden een geweldig reisverslag gemaakt en we hebben dit met plezier gelezen. Wij gaan nu eerst een week naar Londen en aan het eind van de maand een week naar Frankrijk. Na die tijd zullen we contact opnemen om even bij te praten.
    Groetjes Nico en Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Ik ben fysiotherapeute en bijna gepensioneerd. Hou van reizen en sporten. En wil nog even genieten van het leven

Actief sinds 05 Dec. 2014
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 13453

Voorgaande reizen:

05 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: