4B verslag vanuit India, toevoeging, 18-02-2015 - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 4B verslag vanuit India, toevoeging, 18-02-2015 - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

4B verslag vanuit India, toevoeging, 18-02-2015

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

18 Februari 2015 | India, Vāranāsi

Hallo allemaal,

Hier nog wat dingen die ik gehoord heb of mij opgevallen zijn in India.

Bijzonderheden van India:
Een brahman is lid van de hoogste kasten van het kastenstelsel.
De Indiërs eten 's avonds pas rond 21.00 - 22.00 uur.
De politiemannen dragen groene kleding (idem onze militairen). De militairen doen hier geen openbare werkzaamheden i.v.m. het dreigend gevaar vanuit Pakistan.
Mharadja' s waren vroeger heersers over (vaak feodale) koninkrijken. Ten tijde van de Britse overheersing van India bestond ongeveer twee derde van het Indisch subcontinent uit zogenaamde vorstenlanden, die geregeerd werden door een maharadja. Deze vorstenlanden hadden van de Britten een beperkte autonomie gekregen. Toen India in 1947 een onafhankelijke republiek werd, verloren de maharadja's hun macht. Een maharana was de koning van de koningen.
Het jaïnisme, dat traditioneel als Jain Dharma bekend staat, is een oude Indiase religie die sinds vroege tijden als onafhankelijk geloof en filosofie geldt. Het belangrijkste geschrift is de Tattvartha Sutra. Jaïnisme is van begin af belangrijk geweest voor de Indiase cultuur en had invloed op de Indiase filosofie, kunst, architctuur, wetenschappen en politiek en heeft ook bijgedragen tot het geweldloze Indiase onafhankelijkheidsstreven van Mahatma Ghandi. De Kaïn tempels staan meestal hoog op een heuvel of berg.
's Ochtends staan vele mannen op de hoek van de straat te wachten in de hoop dat ze opgepikt worden voor werk.
Schoolkinderen hebben alleen op zondag geen school. In mei en juni hebben ze vakantie. Ze zitten op de grond en hebben geen stoeltjes en tafeltjes.
Geen werk of ziek zijn betekent voor veel Indiërs geen uitkering en hopen op wat steun van de familie. Uitzondering vormen die mensen die bij de overheid werken of bij een goede organisatie in dienst zijn want die krijgen wel een zorgverzekering en een pensioen.
Er zijn staatsziekenhuizen en privé klinieken. De staats ziekenhuizen hebben een lange wachttijd ( m.u.v. noodgevallen), dokters met veel ervaring en ze zijn gratis. Terwijl de privé klinieken een korte wachtlijst hebben, er werken dokters met minder ervaring en ze kosten geld.
De regering van India is volop bezig om de woestijn leefbaar en begroeibaar te maken middels water pijpleidingen , het oppompen van grondwater en het planten van snelgroeiende uitheemse bomen.
Kleigrond is geschikt voor katoenplanten en zandgrond voor pinda's (pinda's zijn geen noten want ze groeien onder de grond en niet aan een boom zoals noten)
Benzine kost in India momenteel 45-48 rupies ( halve dollar) door de lage olie prijs. (1 kg mandarijnen 30 rupies). Hier zie je geen Shell benzine stations langs de weg maar wel van Hindoestan Petrol (H.P.), Bharat petroleum en Indian oil.
Helmen en autogordels worden alleen in de grote steden gedragen omdat daar wat politie controle is, maar op de grote weg worden ze meestal niet gebruikt.
Cocos noten zijn hier veel kleiner dan in Zuid Amerika en worden vaak geofferd aan de goden.
Dit jaar zijn er veel minder toeristen naar India gekomen. Men schat slechts 25% van wat er normaal komt. Reden is onbekend. Er zijn verhoudingsgewijs veel Franse toeristen in Rajasthan.
Passagiers vervoeren op het dak van een bus is toegestaan als er te weinig zitplaatsen in de bus zijn.
Vishnu is de beschermer van het heelal. Hij wordt vaak afgebeeld op een adelaar of slapend op een reuzen slang. Zijn vrouw is Lakshmi, de godin van de schoonheid en rijkdom.
Het geofferde voedsel aan de goden wordt niet weggegooid maar verdeeld onder de armen en holy mannen.
's ochtends gaan de winkels pas om 10.00 / 10.30 uur open en sluiten rond 20.00 / 21.00 uur.
Vrouwen lopen met takken bossen op hun hoofd. Hiermee maken ze thuis vuur om op te koken want in de dorpen hebben ze geen gas en elektriciteit is duur.
De Indiërs maken met hun hoofd een grappige zijwaarts knikbeweging als ze " ja" willen zeggen of iets bevestigen.
Vrachtwagens en bussen hebben veelal zwarte flappen aan hun wagen gemaakt als decoratie. En achterop staat vaak " blow horn" en " use dipper at night".
Telefoneren is erg goedkoop in India. Een eenvoudige telefoon met camera en internet kost 1000-2000 roepies (15-30 euro), een sim kaart 100-120 roepies (1,50 euro), lokaal bellen een paar cent en 1 min. bellen naar b.v. zuid India 0,5 roepie. En overal is er bereik zelfs in de woestijn (dit geldt niet voor internet verbinding) Dus iedereen heeft in India een telefoon. Natuurlijk geen I-phone want die zijn ook hier duur.
Het spoorwegnet is een van de grootste en drukste spoorwegnetten van de wereld met dagelijks zo'n 18 miljoen passagiers en meer dan 1 miljoen vracht en heeft een lengte van 63.140 km. Het wordt verzorgd door het overheidsbedrijf de Indian Railways.
Indiërs rochelen vaak en spugen op de grond. Je moet oppassen dat je niet geraakt wordt.
In Rajasthan dragen veel ongehuwde mannen een traditionele tulband, deze wijkt af van de Shiks tulband.
In elk gezin moet 1 persoon 100 dagen werken voor de regering b.v. aan de weg werken, en krijgt hiervoor een zakcentje.
Op 60 jarige leeftijd wordt je gepensioneerd en ontvang je 1000 roepies per maand ( ca. 15 euro), doch dit is te weinig om van te leven. Gelukkig worden ze dan ondersteund door hun kinderen.
Indiërs zijn vriendelijke, eerlijke en behulpzame mensen. Zelfs in het vaak hectische verkeer blijven ze rustig en hebben niet zo' n rood lontje als bij ons.
Overal ligt op straat en in de bermen plastic. Verzamelen? Ho maar !. De heilige koeien eten ze af en toe op bij gebrek aan voedsel in de stad.
Iedere Hindoe moet 1x in zijn leven Varanasi en de Ganges hebben bezocht (idem Mekka voor de moslims) Alle overleden hindoes worden verbrand, uitgezonderd kinderen, zwangere vrouwen, melaatsen, "heilige mannen" en mensen die door giftige slangen zijn gebeten. De laatsten laten ze zinken in het water.

• 18 Februari 2015 - 11:03

Adri:

Yyy

• 18 Februari 2015 - 11:25

Adri Luijpers:

Hoi Francine,
    wat weer een prachtig boekwerk heb je geschreven. Weer veel beleefd in een heerlijke temperatuur.
    Dat had je goed bedacht een auto met chauffeur die je overal naar toebrengt .
    De carnaval zit er weer op, ben zondag naar Maastricht naar de optocht geweest lekker in het zonnetje gestaan maar een koude wind.Maandag was hier de optocht en gisteren avond ben ik met Mark en Mand naar E kelder naar de licht stoet gaan kijken Los liep mee.was ook gezellig
    We kijken uit naar je volgende verslag, geniet ze.

Heel veel groetjes Theo Adri

• 18 Februari 2015 - 19:46

Mirjam :

Hoi Francine,

Je hebt je aardig verdiept in de cultuur. Leuk om er (weer) over te lezen. Dat rochelen was vreselijk! In Nepal doen de mannen en vrouwen dat ook en al vroeg in de ochtend werden wij er wakker van!
    Wij hebben in Varanassi een schooltje bezocht: daar hadden ze wel stoeltjes en tafeltjes. En de Shiva voorstelling is bijzonder: wij hadden daar een enorme plensbui; alles dreef de Ganges in en de straten stonden tot kniehoogte onder water.
    Je foto's zijn weer prachtig. De Indiers willen graag met je op de foto: dat vond ik ook zo bijzonder! Ik zie jou ook zitten met een baby van de familie op schoot en dan allemaal op het kiekje. Dat overkwam ons ook meerdere malen. Heel leuk om terug te zien, ook je foto's van Agra.
    Wat beleef je veel! Goede reis verder!
    Groetjes,

Mirjam

• 18 Februari 2015 - 20:51

Martine:

Hoi Francine,

Wat een een mooie foto's, vooral ook met al die gebouwen erop. Nog een hele mooie reis gewenst!!! Groetjes, Martine

• 18 Februari 2015 - 21:35

Janny/Jasper:

Hoi Francine

Weer genoten van je mooie reis verslag en alle ervaringen . Ook de foto's zijn erg mooi, waar er enkele voor ons herkenbaar zijn van onze schoonzus haar vakantie door India. Veel reis plezier nog en we blijven je volgen.

• 19 Februari 2015 - 19:01

Jacqueline:

Hallo Francine,

Het was een heel verhaal, maar wel mooi.
    Je geniet er van en hebt het goed naar je zin.
    Het is in elk geval een goede keuze die je gemaakt hebt.
    Francine we volgen je weer en geniet maar lekker van al dat moois.

hartelijke groeten van ons

• 02 Maart 2015 - 14:02

Miranda, Wilma En Linda:

Hoi Francine,

Wat een prachtige foto's en verhalen.

Geniet ervan!

Groetjes Miranda, Wilma en Linda