3de verslag: INDIA, 03-02-2015 - Reisverslag uit Jodhpur, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 3de verslag: INDIA, 03-02-2015 - Reisverslag uit Jodhpur, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

3de verslag: INDIA, 03-02-2015

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

03 Februari 2015 | India, Jodhpur


Hallo allemaal,

Aan de reacties merk ik dat jullie me nog niet zijn vergeten . Ik jullie ook niet, al zit ik nu weer in een ander Aziatisch land met weer een heel ander klimaat, cultuur en bevolking: India.

Zaterdag 24 januari: Bangkok
Zaterdag ben ik van Mandalay naar Bangkok gevlogen (met 1 uur vertraging). In Bangkok werd ik met een taxi naar mijn hotel Cottage Suvarnhabuhmi gebracht (genoemd naar de internationale luchthaven waar het in de buurt ligt). Aangezien Bangkok een grote stad is deden we er wel bijna 1 uur over. De begeleider zei dat ik het geld van de tolweg moest betalen, maar dat heb ik geweigerd omdat ik er vanuit ging dat dit incl. de taxiprijs is wat ik vooraf al heb betaald. 's Avonds is Suki nog naar het hotel gekomen en hebben we gezellig bijgekletst onder het genot van een etentje op het terras (28 graden)

Zondag, maandag en dinsdagochtend, 25, 26 en 27 januari: Delhi:
Het vliegtuig naar Delhi vertrok om 8.50 uur, dus ik moest al vroeg uit de veren want voor een internationale vlucht moet je 3 uur van te voren op de luchthaven zijn. Helaas had ik mijn zonnebrand middel in de rugzak laten zitten en die visten ze eruit bij de handbagage controle. Dom van me !! Maar ik zal het in India wel niet nodig hebben want hier is het momenteel 21 graden. Helaas heb ik Obama (die een 3 daags bezoek brengt aan India) op de luchthaven niet ontmoet, al duurde het wel minstens 30 min. voordat we, na de landing, het vliegtuig mochten verlaten. 's Avonds heb ik hem wel uitgebreid op de T.V. gezien. De gids staat me op te wachten,brengt me naar hotel Good Times en geeft me de vouchers van alle hotel boekingen. Hier heb ik een mooie kamer. 's Middags heb ik de markt en de winkelstraten in New Delhi bezocht. Het lijkt wel de Kalverstraat met heel veel claxonerende auto's en motoren die kris kras door elkaar lopen/rijden en zelfs een groot varken met haar jonkies loopt daartussen. Er wonen 16 miljoen mensen in Delhi. Velen trekken vanaf het platteland naar deze stad om aan werk te komen. Delhi heeft ook een metro.
Maandag heb ik een vrije dag in Delhi. De dag begint met regen en het is slechts 16 graden. Ik had gehoopt de hoogte punten te zien, maar de meeste bezienswaardigheden zijn gesloten omdat vandaag Republiek dag is en gevierd wordt dat op 26-01-1950 India een federale Republiek is geworden. Op de T.V. zijn vele militaire parades te zien , maar ook mooie praalwagens en dansende groepen.: ze maken er veel werk van. Obama en zijn vrouw zitten op de tribune. In het hotel ontraadde ze me er naar toe te gaan omdat dit te gevaarlijk zou zijn. En daarom ben ik maar een aantal bazaars gaan opzoeken met een tuk tuk. Zowel de Indiase verkopers als de bestuurders van tuk tuk's en riksja's of trishaw's zijn erg volhardend, ze laten je geen moment met rust. Op straat vertoeven veel arme mensen en er wordt veel gebedeld (veel meer dan in Myanmar
Dinsdag ochtend maak ik kennis met mijn taxi rijder Parlok Singh die mij begeleid tijdens mijn India tour. Het is een vriendelijke , rustige, goedlachse Sikh die Engels spreekt en erg behulpzaam is. Hij is zo aardig om me nog wat hoogte punten in Delhi te laten zien. Zo heb ik nog de Jama Masjid, de grootste moskee van India, kunnen bewonderen, evenals de Humayun Tombe= het mausoleum gebouwd tussen 1562-1571 als laatste rustplaats voor de 2de heerser van het Mogolrijk Humayun.
En tot slot heb ik nog rond kunnen lopen bij de Qutab minar = de 2de hoogste toren van India die 72,5 m. hoog, dateert uit 1193-1368 en is gemaakt van rood zandsteen en marmer.

Dinsdag en woensdag 27 en 28 januari in Mandawa:
En om 1300 uur rijden we door naar Mandawa. Het is vanuit Delhi 6 uur rijden met de auto. We passeren hele velden met geel koolzaad, leisteen ovens, koeien en schapen die op de weg lopen en kamelen die als lastdier worden gebruikt en tolpoortjes waar betaald moet worden. Het is wel een beetje wennen aan links rijden en rechts inhalen. Om 19.00 uur arriveren we in het donker hotel Mandawa Haveli. Het is een prachtig herenhuis met een binnenplaats en heel veel fresco's en wandschilderingen. Het enige nadeel is dat het hier binnen erg koud is. Gelukkig krijg ik wat extra dekens op mijn bed.
Woensdag ga ik met een student, die als gids fungeert, nog andere mooie haveli's ( herenhuizen) bekijken. Zij zijn vaak meer dan 150 jaar oud en ook zij hebben fresco's met afbeeldingen van goden en godinnen, dieren, scènes uit de Britse kolonisatie en levensverhalen van Rama en Krishna. Ik krijg uitleg over de betekenis van de afgebeelde dieren: een kameel staat voor liefde, een paard voor kracht en een olifant voor geluk, een blauwe pauw is symbool voor de god Krishna en wordt als heilige vogel beschouwd, tevens is hij de nationale vogel van India. Jammer dat de meeste haveli's zo slecht onderhouden zijn, zij zijn heel nodig aan restauratie toe, maar helaas is daar geen geld voor. Uiteraard gaan we ook winkeltjes binnen waar hand made patchwerk ligt en schilderingen op papier gemaakt van rijst, kameel en bamboe. Allemaal erg mooi, maar ze passen niet meer in mijn tas. 's Middags brengen we met de auto nog een bezoek aan 3 omliggende plaatsjes: Nawalgarh, Dundlo en Mukundgarh met rommelige marktjes, mooie forten , paleizen haveli's en niet meer gebruikte waterputten. Allemaal heel indrukwekkend in een heel andere cultuur.

Donderdag en vrijdag 29 en 30 januari: Bikaner e.o.
We nemen afscheid van Mandawa en rijden naar Bikaner over een afstand van 187 km. We bereiken de Thar woestijn waar het steeds warmer, droger en onbewoonbaarder wordt. Daar waar water uit de grond wordt opgepompt is het gras groen en staat koolzaad, maar voor de rest veel babul bomen en dor gras. De koeien lopen over de weg, doch hiermee gebeuren weinig ongelukken omdat iedereen er rekening mee houdt. Twee keer moeten we 20 min. wachten voor een passerende trein (dat kan hier). Ik logeer weer in een mooi hotel genaamd Jaswant Bhawan. Bikanerwas vroeger een belangrijke handelspost op de karavaan route.
We bezoeken dezelfde middag nog de Ratten tempel = Karni Mata tempel, 29 km van Bikaner gelegen. Het is de enigste ratten tempel ter wereld. Ongelooflijk wat je daar ziet, duizenden ratten lopen daar rond en worden daar vereerd, aanbeden en gevoerd met graan en korrels en zoetigheid aangezien het een reïncarnatie is van Durga = de grote hindoe moedergodin. En daar loop je dan met blote voeten rond ! Het is in het begin wel griezelen.
Ook gaan we een bezoek brengen aan de grote Staats kamelen boerderij iets ten zuiden van Bikaner. Hier worden kamelen gefokt. Sommige kamelen hebben jonkies van een paar dagen oud. Schattig om te zien hoe ze met moeite kunnen staan en lopen.
Vrijdag heb ik een vrije dag in Bikaner. Ik bezoek het kolossale Junagarh Fort van 1593, uit de tijd van de Mogolkeizer Akbar. Het fort is omgeven door een lange muur van 986 m. Het omvat 37 paleizen, paviljoens en tempels o.a. het bloemen paleis (Phool mahal), het maan paleis (Chandra mahal), de koningszaal (Anup mahal) met Delfs blauw tegelwerk. Toevallig worden er nog film opnames gemaakt van een bekende artieste. Ook bewonder ik de Bhandasar Jain tempel welke gewijd is aan Sumatinath (= de 5de Tirthankara). Het is gebouwd van rood zandsteen en heeft mooie muurschilderingen en is 540 jaar oud. Ook heb ik de crematie plaats van de koninklijke familie gezien. En tot slot het Laxmi Niwas palace / Laigarh paleis wat tegenwoordig een hotel is. Maar van oorsprong was het 't residentiële paleis uit 1902 van de koning van de Bikaner staat genaamd Maharadja Ganga Singh. Het is prachtig gerestaureerd en ik zou er best eens willen logeren. Terug in Bikaner word ik doof van de grote hoeveelheid claxonerende motors en tuk tuk's. Er hangt smog van de uitlaatgassen en je moet oppassen dat je niet van de sokken wordt gereden. Vaak wordt ik aangesproken door jongens die me willen rondleiden door de oude stad of hun shop of guesthouse willen laten zien of vragen waar ik van daan kom. Allemaal er aardig, maar daar heb ik niet altijd behoefte aan. Maar een ding is wel prettig dat hier in India vrij veel mensen wat Engels spreken.

Zaterdag, zondag en maandag, 31 Jan. en 1 en 2 februari: Jaisalmer:
Zaterdag rijden we van Bikaner naar Jaisalmer over een afstand van 331 km. door de Tharwoestijn. Ook zie je hier de kamelen het zware werk doen en de koeien en schapen over de weg lopen We zien zelfs antilopen en herten in het wild.
Maar ook hier staat de tijd niet stil: er worden water pijpleidingen neergelegd, er staan hier en daar windmolens en zonnepanelen. Jaisalmer ligt ook op de Karavaan/ zijde route en was daardoor vroeger een heel welvarende stad in het Moghulrijk. Het wordt ook wel de gouden stad genoemd omdat de huizen goud geel zijn van de zandsteen. Het is de laatste grote stad in de Tharwoestijn en het ligt ongeveer 100- 150 km van de Pakistaanse grens af. Dat is ook de reden dat de militairen de woestijn gebruiken om te oefenen en dat er zich een grote legerpost in Jaisalmer bevindt.
Hier logeer ik in hotel Fifu. Ik heb een mooie kamer in het nieuwe deel Jasmin Havell. De eigenaren, twee broers, doen er alles aan om de gasten naar hun zin te maken. Ze hebben zelfs een dakterras waar de maaltijden gebruikt worden en je kunt genieten van de sterren hemel en het heeft uitzicht op het fort. En elke avond krijg je een bordje met 4 koekjes. Er blijft ' s middags na aankomst nog voldoende tijd over om door de smalle steegjes van het immens grote zandstenen Jaisalmer fort uit 1156 te lopen. Binnen de muren bevinden zich vele huizen, hotels, souvenir winkeltjes, Jain tempels en een fort paleis. ' s Avonds zitten we op het dakterras 1ste rang, want er vindt bij de buren een huwelijksfeest plaats. Er zijn vele gasten aanwezig, allemaal mooi gekleed en gebruik maken van een buffet. Er wordt alleen water geschonken. Het huwelijkspaar ziet er niet bepaald gelukkig uit Ze zitten op een podium zwijgend naast elkaar en er kan geen lachje af. Er wordt wel muziek gespeeld, maar niet gedanst. Helaas heeft dit ook zin negatieve kant want de muziek houdt me uit min slaap.
Zondag kan ik het Jaisalmer desert festival meemaken. Dit festival duurt 3 dagen en is hier een grote happening. Vanochtend was er eerst een processie vanaf het Fort naar het stadium met bereden en mooi versierde kamelen, dansgroepen en mooi uitgedoste mensen. Vervolgens werden in het stadium wedstrijden gehouden wie de mooiste vrouw van Jaisalmer is en wie de mooiste snor heeft en wie het beste een tulband om z'n hoofd kan aanleggen in 3 min. met een sjaal van 9 meter. Leuk om te zien, zittend op de grond in de warme zon !!
Daarna breng ik nog een bezoek aan de Gadi Sagar Tank, dit is een meer met erom heen kleine tempels. Heel idyllisch !
En ook hier hebben ze haveli's / koopmanshuizen, maar hier zijn ze gemaakt van geel zandsteen wat ingegraveerd is met mooie figuren en ze hebben schitterende balkons. Echt vakmanschap ! Ondanks mijn protest, dringt zich ook hier weer een gids (gratis) aan mij op. Ik zie o.a. de Patwan haveli, de Salim Singh haveli en de Nathmal haveli . En de rondleiding eindigt zoals elke keer weer in winkeltjes waar ze met de hand gemaakte sjaals, lopers en kleden maken en zilver verkopen. Ik voel me steeds schuldig als ik niets koop want ze doen echt hun best om me alles te laten zien wat ze in huis hebben.
Maandag is het ' s ochtend nevelig, bewolkt en koud. Toevallig tref ik de Française weer waarmee ik kennis heb gemaakt in Bikaner, ook nu zitten we in hetzelfde hotel. Vanochtend breng ik eerst een bezoek aan de vruchtbare Oase Bada Bagh waar groenten wordt verbouwd en grafmonumenten van overleden vorsten bevinden. De jongen die me begeleid is erg gelovig. Hij is er van overtuigd, als echte hindoe, dat je in dit aardse leven een positief of negatief karma kan opbouwen door goed of slecht te handelen. Dit karma bepaalt hoe je volgend leven eruit zal zien. En als je karma erg slecht is kun je reïncarneren in een dier. Dus wat je zaait zul je ook oogsten. Kunnen we nog wat van leren!!
Ook vandaag is er nog Desert festival. In het stadion worden polo wedstrijden op kamelen gespeeld, en er touwtrek wedstrijden voor mannen en vrouwen waarbij Indiërs het opnemen tegen buitenlanders. En wie het snelste water in kruiken op het hoofd naar de overkant kan brengen. Er zijn vele toeschouwers zoals Indiërs en buitenlanders. Jammer dat het zo koud was in zomerkleren. Maar gelukkig kwam
's middags de zon door en zijn we gereden naar de zandduinen bij het plaatsje Sam. De meeste toeristen maken hier een kamelen tocht, maar ik geef er de voorkeur aan om heerlijk met blote voeten door het mulle warme zand te lopen. Onderweg heb ik nog leuke ontmoetingen met " locals". Ik ga hun eerlijkheid en oprechtheid steeds meer bewonderen. Morgen worden hier, i.v. m. de laatste dag van het Desert festival, vlieger wedstrijden en kameel races gehouden. Maar daar kan ik niet bijzijn omdat ik morgen doorreis naar Jodhpur.

Dinsdag en woensdag 3 en 4 februari: Jodhpur.
Dinsdag verlaten we Jaisalmer weer. De hoteleigenaar van Fifu gaf me zelfs als aandenken 2 patchwork slopen cadeau. Dat maak je niet zo vaak mee !. Hij hoopt wel dat jullie allemaal in zijn hotel komen logeren als je naar Jaisalmer komt. Ik kan het jullie aanbevelen !!
We rijden door naar Jodhpur wat op 268 km afstand ligt. Ook nu rijden we door de Tharwoestijn. Maar de desert begint me een beetje te vervelen want het is dor, kaal, soms enkele zandduinen en koolzaad velden, overstekende koeien, schapen en geiten. Gelukkig kan de chauffeur me interessante dingen vertellen over India. In de omgeving van Jodhpur staan mijnen waar harde stenen worden gedolven. Hier logeer ik in The Koti Hermitage. Het is een gerestaureerd pand uit 1888 met een prachtige binnenplaats. Ik bof want ik krijg een mooiere kamer dan waarvoor ik geboekt had. Voor de rest valt het tegen, want er is geen wifi verbinding (ik mag wel de computer in de salon gebruiken) en ze laten me een half uur wachten voordat ik iemand zag die mijn diner bestelling op zou nemen en toen ben ik maar elders gaan eten. En het ligt 15 min. rijden van de oude binnenstad. Gelukkig heb ik een eigen chauffeur

  • 03 Februari 2015 - 16:39

    Babs Go-Bleeker:

    Hi Frqncine,
    Je reist nu in het gedeelte van India, welk wij ook bezocht hebben. Heel interessant.. Wij glibberen hier wel op de gladde wegen en wij verlangen zo langzamerhand naar de lente.
    Veel groetjes, de Nijmeegse Go'tjes

  • 03 Februari 2015 - 16:42

    Jose En Bert:

    Allemaal nieuwe belevenisse die je meemaakt, het lijkt me echt geweldig.
    Een totaal andere wereld, misschien dat ik ooit die kanten ga verkennen ...!!
    vanmiddag gehoord dat ik " oma Jose " ben geworden, Bart heeft een dochter.
    Geniet verder, laat maar gauw van je horen.

  • 03 Februari 2015 - 16:45

    Gerda:

    Weer heel mooi en beeldend geschreven Francine.
    Geniet lekker verder van je reis..... ik blijf je volgen hoor! gr. Gerda.

  • 03 Februari 2015 - 17:35

    Ans Pape:

    Geweldig Francine al die belevenissen.
    Wij hebben Myanmar op de televisie gezien waren onder de indruk!
    We blijven je volgen. Gr. Ans en George

  • 03 Februari 2015 - 17:45

    Marian:

    Hi Francine,

    Wat een belevenissen weer en wat zie en doe je veel. Erg leuk om te lezen maar wel een beetje jaloersmakend.;-)
    Het is goed dat je het zo gedetailleerd opschrijft voor ons (en voor jezelf) anders weet je het bij thuiskomst echt niet meer volgens mij.

    Nou geniet lekker verder. Je hebt nog genoeg voor de boeg.

    Groetjes,
    Marian

  • 03 Februari 2015 - 18:50

    Adri Luypers:

    Hallo Francine,

    Je hebt weer heel wat gezien, ook je foto's waren prachtig.
    Mark dacht toen de parade was je nergens Door zou kunnen maar is dat is toch meegevallen.
    Geniet verder van je reis wij genieten van je verslagen.

    Groetjes, Theo Adri

  • 03 Februari 2015 - 19:04

    Lidy:

    Wat heerlijk om zo met je mee te reizen!!

    Gr Lidy

  • 03 Februari 2015 - 21:38

    Paul En Nardy Bleeker:

    Wat weer een mooi uitgebreid reisverslag. Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je zo volop aan het genieten bent. Het is hier nog steeds koud. Heb net de voorruit van de auto afgedekt want ik moet morgen vroeg weg en dat voorkomt dat ik moet krabben. Maar daar heb jij daar geen last van. Tot je volgende verslag. Groetjes uit Zwolle.

  • 03 Februari 2015 - 22:32

    Muriel En Peter:

    Wat een mooi verslag weer Francine! En wat fijn dat alles zo goed geregeld is met privé gidsen en chauffeurs. Dat maakt het reizen een stuk veiliger! Foto's zijn ook mooi!

  • 04 Februari 2015 - 00:53

    Janny V Muijden:

    Een herkenbaar verslag van je reis door India, aangezien onze schoonzus vorig jaar een reis daar heeft gemaakt met haar zoontje en erg veel foto's hebben genomen die wij vol bewondering hebben bekeken.
    Ook van de ratten tempel
    Goede reis verder en we blijven mee genieten.
    Jasper en Janny

  • 04 Februari 2015 - 16:25

    Ima En Wim:

    Wat een prachtige verhalen , waaruit duidelijk blijkt dat je volop geniet. Wat ons opvalt is dat jouw reis weer perfekt is voorbereid en dat je regelmatig een prive behandeling hebt; lux hoor.
    We volgen je op de "voet".
    Ima en Wim

  • 05 Februari 2015 - 15:05

    Mirjam:

    Hi Francine,

    wowww wat een mooie verhalen en avonturen weer. Je maakt echt een prachtige trip door India.
    Zo mooi en kleurrijk. ik krijg de kriebels. Ik was lang geleden ook in Mandawa .. erg leuk om jouw foto's vna daar ook weer te zien. Ik ben net gisteren in Buenos Aires aangekomen en blijven hier een maand. heerlijk zomer en fijn om mijn Argentijnse vrienden weer te zien. Genieten daar. Liefs Mirjam

  • 06 Februari 2015 - 16:12

    Ria:

    En zo grappig dat je nog Delfts blauwe tegeltjes tegenkomt! Dankjewel weer voor je mooie beschrijvingen en nog veel reisplezier!

  • 08 Februari 2015 - 12:56

    Corrie En Jo:

    Een prachtig reisverslag, het brengt veel bijzondere herinneringen bij ons boven, met name de rattentempel. Veel plezier met het vervolg van je reis.
    Groeten uit Leiderdorp

  • 09 Februari 2015 - 15:55

    Thea Genée:

    Een prachtig, zeer uitgebreid verslag, waardoorheen je de warmte van het land kon voelen. Veel plezier verder Francine en hartelijk gegroet van mij en Pieter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Ik ben fysiotherapeute en bijna gepensioneerd. Hou van reizen en sporten. En wil nog even genieten van het leven

Actief sinds 05 Dec. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13454

Voorgaande reizen:

05 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: